עובדים מהשורה הראשונה

דוד גלפרין - יו''ר גיל גרופ

ההון האנושי הוא המשאב החשוב והמרכזי ביותר שיש להשקיע ולטפח בארגון ומכאן שהנעת עובדים בצורה מיטבית, הינה ליבת עיסוקו של המנהל. 

אחת הסוגיות המעסיקות מנהלים רבים היא, כיצד לפתח ולשמר מוטיבציה לאורך זמן בקרב עובדים, על מנת שיפעלו באופן מיטבי להשגת היעדים האישיים והארגוניים.

חשוב להקדים ולשאול האם זה לגיטימי בכלל, להשפיע על העובדים, על מנת לקדם את החברה? האין זאת מניפולציה?

לא בהכרח! הגדרת מניפולציה היא: ‘השפעה בלתי נראית כלפי הצד השני שלא לטובתו’, דבר שלא מתקיים ביחסי עובד – מעביד, בהתחשב בכך שמטרת העל של המעסיק זו טובת החברה נטו והצלחת החברה משפיעה באופן ישיר על העובד ורווחתו. 

ברצוני להביא בפניכם 6 דרכים להשפיע על תפיסת העובד שלכם על מנת לקדם אותו ולהתאים אותו יותר לארגון לחברה וליעדים שהצבתם לעצמכם:

  • נראות המנהל – לנראות החיצונית של המנהל ישנה חשיבות סימבולית. בצורת הלבוש, הבגדים, השעון, הרכב, כל הדברים האלה מייצגים תפיסה של  ההצלחה של עמידות של הכסף ועוד. כמה שאנשים רואים אתכם יותר כאנשים שמצליחים ככה באופן טבעי בתת מודעים הם גם יושפעו מכם וירצו להקשיב לכם יותר
  • נראות חדר העבודה – כשאתם מקיימים שיחה מתוך חדר העבודה שלכם עם עובד או לקוח, וניכר שהחדר מעוצב , נוח ,מאובזר כנדרש וגם משקף את העשיה ואת התוצאות וההצלחות שלה, כך יש סיכוי גדול יותר  שהם יתרשמו ממה שאתם אומרים
  •  ביטחון בשיחה –כשאתם מדברים עם העובדים ישנם כמה כללי זהב: יש להתמקד בשיחה ולא לקפוץ מנושא לנושא. יש להציג את הנושא בצורה מסודרת ומובנת, יש לנהל את הדיון ולא להיגרר אחריו וכן לדעת לסכם באופן בהיר את עיקרי הדברים למעשה. כל אלה בעצם הם דברים המאשרים את הביטחון והמקום שלכם בתוך ההיררכיה מול העובדים שנמצאים יחד איתכם. 

 

  • אופן התקשורת – התקשורת הכתובה ביניכם לבין העובדים חשובה ביותר וחשוב להקפיד על הכללים:  לא לשלוח הודעות ארוכות מדי, לבנות את ההודעה עם פתיח, תוכן וסיכום, לתת  הסבר מלא של הבעיה ולהגיע למצב שבו אחרי שעובד נחשף למסר שלכם, בין אם נשלח בכתב או בעל פה, ברור לו מאוד, מה מצופה ממנו ולא פחות חשוב שזה יהיה הדדי כלומר גם אתם תדרשו מהעובדים לקבל את ההודעות בצורה מסודרת כנ”ל.  ההודעה חייבת לכלול את מהות הבעיה או האתגר וכמובן הצעה לפתרון.
  • גבולות – רוב האנשים גדלו מלמטה וחלק מהעובדים היו חברים שלכם בתחילת הדרך עד שאתם הפכתם למנהלים והם נשארו עובדים. יש ההבדל בין החברות לבין הניהול.  חבר המטרה שלו זה להקשיב, לעודד ולתמוך נפשית בצד השני,  לעומתו המנהל, לא יכול להצדיק כל דבר שעשה החבר ,לא יכול תמיד לעסוק ולהקשיב עד הסוף ולעודד כי מטרתו היא לקדם את הצרכים וטובת החברה ולהביא את העובד לראות ולפעול בדרך הנכונה ביותר בשביל החברה.
  •  טיפול המנהל בבעיות אישיות של העובד – היכולת של כל אחד להפנות את הבעיות האישיות שלו או של חברי הקבוצה כלפי המעסיק צריכה להיות מנוהלת בצורה נכונה. בסופו של דבר, אם מנהל יתחייב לפתור את כל הבעיות של כולם זה עלול להיות בעייתי.

אם יחליט לפתור את הבעיות של חלק מהאנשים, הוא עלול לבנות אי שוויון שיגרום לאי שביעות רצון של העובדים.

 כמו כן מבחינת ניהול הזמן ,אם יעסוק ביום יום לסייע לכל אחד ואחד בבעיותיו לא יהיה לו מספיק זמן, אם בכלל לטפל בקידום החברה ומטרותיה.

 צריך לדעת להתנהל גם מבחינה תקציבית. אם פונה אל המנהל עובד שחסר לו כסף או שהוא צריך טיפול, המנהל יבדוק האם קיים תקציב וישנה אפשרות לעזור לו בנידון. 

אם אין תקציב מוגדר לצורך העניין  אז צריך להקצות כסף ולתעדף את הטיפול בעובד על פני דברים אחרים כגון: פיתוח עסקי,בונוסים לעובדים, רכישת ציוד וכו’ 

הדרך להשפיע על העובדים על מנת שיבצעו את עבודתם כהלכה מובעת יפה גם בפרשת פקודי .

הפרשה מתארת בהרחבה את כל המאמצים שבני ישראל השקיעו בהקמת המשכן. כל פסוקי הפרשה חוזרים בעצם על פקודות שניתנו למשה בעבר והיה ניתן לסכם את כל הפרשה בפסוקים בודדים בלבד ולציין שבני ישראל עשו כפי שציווה ה’ את משה.

הרי כל בריאת העולם מתוארת בקצרה יחסית ומדוע כל כך הרחיבו לתאר את מעשי בני ישראל בפרשה שלמה? 

והתשובה פשוטה: בשביל בורא עולם זה לא דבר מסובך כלל וכלל, 

הרבה יותר קשה שכל כך הרבה אנשים מבצעים בדיוק את מה שנצטוו ולא שינו שום דבר- הכל מדויק לפי ההוראות.

טבע האדם לומר: “אני חכם יותר, אני יודע טוב יותר מה צריך לעשות, אני רוצה להביע את האני שלי בתוך המלאכה” 

לכן זה מאוד מרשים שעם כל זה,  בני ישראל הצליחו לעשות בדיוק כפי שנצטוו ללא שינוי וזאת הסיבה שחזרו על כל הפרטים פסוק אחר פסוק.

אז אם גם אתם רוצים עובדים שיבצעו את העבודה בכזו מסירות, שידעו וירצו לבצע דברים במאה אחוז לטובת המערכת אז יישמו את הכלים שהוצגו במאמר זה ואני בטוח שתראו הצלחה. 

בכל דבר ועניין תמיד לרשותכם 

דוד גלפרין- יו”ר ובעלים

050-6658490

 

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017