דוד גלפרין – יו”ר גיל גרופ
לקראת השנה העסקית החדשה, עסקים רבים חושבים ומתכננים תוכנית לצמיחה והתפתחות או במילים אחרות התחלות חדשות.
אך הפעם נתחיל דווקא מהתחלה ישנה ונפרט קצת מאיפה בעצם הכל התחיל.
לפניכם סקירה היסטורית קצרה על לידתו של ענף הפרסום החרדי ועל ייחודו של הפרסומאי החרדי ולא פחות חשוב, על צמיחתו המרתקת של ענף הפרסום החרדי.
במהלך העשור האחרון התרחשה מהפכה בעולם הפרסום החרדי. מהפכה שבאה לידי ביטוי בריבוי מסגרות ללימודי פרסום ובפתיחתם של משרדי פרסום רבים.
בד בבד גדל כוחם של המשרדים הוותיקים מה שמביא אותנו לערוך סקירה היסטורית על התפתחות הפרסום החרדי.
למרבית הפלא, ענף הפרסום החרדי צעיר למדי ועדיין לא הגיע לגיל ארבעים. עם זאת יש לזכור כי הפרסום המודרני בן ימינו עדיין לא חגג מאה…
הפרסום החרדי נולד אי שם בשנות השמונים של המאה הקודמת והקדים במעט את מהפכת התקשורת החרדית שפרצה במלוא עוזה בשנות התשעים.
עד לאותן שנים היה נדיר למצוא את המפרסמים הגדולים על דפי העיתונות החרדית.
החברות הגדולות דילגו על הציבור החרדי שהיה עבורן בגדר נעלם. מנהלי השיווק והפרסום באותן חברות ראו בציבור החרדי נושא למחקר אנתרופולוגי ולאור העובדה שהם לא התעניינו במיוחד במחקר מסוג זה, הם גם לא טרחו ללמוד אותו ולפנות אליו, הציבור החרדי עצמו היה רחוק מאוד מענייני פרסום.
היחידים שהבינו דבר או שניים בפרסום היו אנשי חב”ד, אך הפרסום שלהם פנה החוצה – לציבור החילוני – ולא עסק כלל במוצרי צריכה.
במסגרת הפעילות לקירוב רחוקים, השקיעו חסידי חב”ד אנרגיה רבה בתחום הפרסום ורכשו בו ניסיון רב.
ניסיון שיתורגם מאוחר יותר להקמתו של אחד משני משרדי הפרסום הוותיקים והראשונים במגזר החרדי.
גם אנשי היישוב הישן או נכון לומר העדה החרדית הבינו לא מעט בפרסום, אך היו זרים לכל המושגים המקצועיים המלווים את הענף.
היום, כאשר כל ילד יודע לגלגל על לשונות שורה של ביטויים הלקוחים מעולם הפרסום, קשה להאמין עד כמה היה עולם הפרסום החרדי של פעם שונה בתכלית מזה שאנו רואים מול עינינו כיום.
חושבים שינוי
סיורים של אנשי פרסום ומנהלי חברות מהמגזר הכללי במגזר החרדי הפכו מזמן לחזון נפרץ. מה שאיש לא העלה בדעתו לפני עשרים שנה. כולם יודעים שהציבור החרדי הוא הוא מנוע הצמיחה של המשק הישראלי למרות שעדיין ישנם פה ושם מנהלי חברות שאינם מוכנים להודות בכך.
העובדה שהענף הולך וגדל, הולך ומזדקן, אינה סותרת את העובדה שהוא מגלה את עצמו מחדש, מתרענן, מתחדש, בדומה למה שמתרחש בעולם כולו.
השינויים התמידיים בעולם הפרסום הדינמי מהווים חלק אינטגרלי מתפיסת העולם של העוסקים בתחום. קיבעון הוא אויבו של הפרסומאי. הפרסום נועד לחדש כל הזמן, להתרענן, ובעיקר לא להיצמד לפרדיגמות.
מי שעקב אחר הפרסום החרדי לאורך שלושת העשורים האחרונים, יכול לאשר זאת ללא ספק.
לו היו מייסדי הפרסום החרדי נכנעים למוסכמות, כל מה שאנו רואים היום לא היה קיים. דווקא ההתעקשות לשנות, לשנות את תפיסת העולם של המפרסמים ולשנות את איכות הפרסום ורמות המידע שמקבלים הצרכנים, הוכיחה את עצמה.
נכון אמנם שקצב השינויים איטי יותר מאשר במגזר הכללי ואפשר לראות זאת בצורה בולטת בפרסום הדיגיטלי, אך אין ספק שהענף עשה כברת דרך ארוכה במשך השנים ועצם העובדה שניתן למצוא חברות פרסום חרדיות שמתמחות בקד”מ, ביחסי ציבור, במיתוג ועוד, מעידה כאלף עדים שהענף עבר את גיל ההתבגרות בשלום.
עתה נותר לשבת ביציע וליהנות מהביצועים שרק הולכים ומשתבחים ומהתחרות שפועלת לטובת הצרכנים והמפרסמים.
הענף רק הולך וגדל עם השנים וצובר תאוצה ויש עוד אתגרים חדשים שלקחנו על עצמנו לשנה החדשה
נשאר רק לאחל לכולנו שניקח את הדברים הטובים מהשנה החולפת…את כל הניסיון ההישגים, ההצלחות, הקשרים הטובים שנוצרו
ונתחיל שנה עם אנרגיות ושאיפה להמשיך להצמיח את ענף הפרסום החרדי.
בכל דבר ועניין תמיד לרשותכם
דוד גלפרין- יו”ר ובעלים
050-6658490