קח ותחזיר? לא כזה פשוט

דוד גלפרין - יו''ר גיל גרופ

לבעלי עסקים מצליחים או בעלי תפקידים עם משכורת גבוהה, יש בדרך כלל לא מעט הכנסות והם יכולים להרשות לעצמם לשמור כסף בצד.

לא פעם הם מקבלים בקשות להלוות את הכסף הזה לבני משפחה, מכרים או בעלי עסקים אחרים, השאלה היא מה נכון לעשות במקרה שכזה.

הרי,  גם אם נאמר שאכן יש להם כסף מיותר ודאי שישי להם דרכים להשקיע אותם בעסק שלכם כגון: להחזיק אותו כקרן ביטחון בתקופות מאתגרות, להשקיע בפיתוח וקידום רעיונות שיבואו בעתיד, כסף אישי להבטחת העתיד הכלכלי וכולי. 

כשמגיע אדם ורוצה להלוות  למיזם עסקי כלשהו, מה שמומלץ לעשות במקרה כזה, הוא לא להסתכל על זהות האדם שביקש אלא, על בקשת ההלוואה הזו כהזדמנות להשקעה ולבדוק,  האם יש סיכוי למיזם  להצליח או לא? מה קורה במידה והוא לא יצליח להחזיר את החוב? האם העסק שלו יתקדם כתוצאה מההלוואה?.  

כשמסתכלים על ההלוואה כהזדמנות עסקית, מצפים כמובן לתגמול מסוים על ההשקעה ולכן צריך לבדוק רווח מול תועלת : האם העסק שלי הפסיד כתוצאה מזה שהשקעתי את הכספים בפיתוח או לא?

 לגבי ההרגשה שלכם בפן האנושי, יש להסתכל על הדברים בצורה פשוטה: יש מספיק גופים מקצועיים שהעסק העיקרי שלהם זה לתת הלוואה (כדוגמת בנקים שמחפשים להלוות) והם עושים חשבון קר ללא רגש ובודקים היטב האם הלווה יוכל להחזיר או לא. וגם במקרה של אי החזר העסק שלהם לא יפגע באופן רציני.

 אם לאדם אין ברירה והוא פנה אליכם ולא אל הגופים הנ”ל, יש לבדוק היטב האם באמת תוכלו לקבל את הכסף בחזרה, האם ההלוואה תחזק לכם את הקשרים עם הלווה? או חלילה הפוך. במקרה שלא יוכל להחזיר לכם, זה עלול להרוס לכם את הקשרים איתו. 

אם מדובר בבן משפחה, ברור שמצופה מכם לעזור ולתמוך, בייחוד אם מדובר בילד שלכם יש לחשוב על כך ולהזהר מ 2 מקרים : 

א. אתם רוצים לפתח בילד שלכם עצמאות כלכלית ולחנך אותו לערכים מסוימים בנוגע לכסף והשאלה היא האם ההלוואה \ מתנה משקפת באמת את הערכים שהצבתם לעצמכם בגידול הילדים או לא?

ב. אם מדובר בקרוב משפחה שאתם רוצים לעזור לו,  יש לחשוב האם אתם באמת עוזרים לו או דווקא מרחיקים אותו מעצמאות כלכלית וגורמים לו להתרגל להיות נצרך ותלוי באחרים כי הרי ידוע  “עדיף לתת לאדם חכה מלתת לו דגים”. 

והמסר ברור-  עדיף לתת לו כלים על מנת להתפרנס בכוחות עצמו מלתת לו מתנות ולהפוך אותו לתלוי. לכן תמיכה קבועה או מתנות לא בהכרח משרתות את המטרה של ‘עזרה’ לעומת זה.  לתת לו מילגת לימודים או כסף למטרות פתיחת עסק יכול להתאים יותר.

לסיכום;

 הלוואה מתחלקת ל 2 חלקים: 

1.הזדמנות עסקית – כמו כל השקעה יש להסתכל עליה במושגים של רווח מול הפסד ולבדוק היטב היתכנות להחזרת ההשקעה ולצמיחה.

2.הלוואה למטרת סיוע לזולת – אם המטרה היא חסד ועזרה אז לא מסתכלים על זה כהלוואה רגילה כיוון  שלא תמיד הכסף אכן יוחזר לכם. יש רק לוודא שאכן זה עוזר ומסייע לאדם ולא להפך.

בכל דבר ועניין תמיד לרשותכם 

דוד גלפרין- יו”ר ובעלים

050-6658490

 

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017