בעל עסק או בעל חברה? זה בידיים שלך

דוד גלפרין - יו''ר גיל גרופ

ראשית נחדד את ההבדל בין הקמת חברה להתחלת משלח – יד חדש.

חברה היא  ארגון שיכול לעמוד בזכות עצמו. והיא לא מתבססת אך ורק על הבעלים או המייסד. אמנם יש לו משמעות גדולה כמשקיע ומפתח,  אבל לא הכל מתבסס עליו.

גם אם יחליט המייסד לנסוע לחצי שנה לחו”ל,  החברה שבנה תמשיך לתפקד. לעומת זאת,  משלח -יד מבוסס על כוח של אדם פרטי וברגע שהוא מפסיק לתפקד הכל בעצם קורס.

לפתוח חברה חדשה זה צעד מרגש ואמיץ, אך גם מאוד מבלבל. בתחילה לא ברור מה אנחנו צריכים לעשות, איך להתכונן? עם מי לדבר? האם להתייעץ? מה הצעד הראשון ומה הצעדים הבאים?

כדי להפיג קצת את החששות וחוסר הודאות שאולי אתם חווים, הנה כמה עצות, שכדאי לדעת ומומלץ לחשוב עליהם לפני פתיחת חברה: (בכלל ובתחום הפרסום בפרט).

1. בניית מתודולוגיה עסקית – הדבר החשוב ביותר ועוד לפני העסקת עובדים הוא בנייה נכונה של מתולוגיה לחברה. חשוב לבנות הכל בצורה מסודרת מאל”ף ועד תי”ו.

לבנות את המוצר, התהליך שעוברים עם הלקוח: החל מגיוס שלו, איזה ערך נותנים לו, ועד סיום הביצוע וגביית כספים, תזרים וכולי לכל דבר יש תהליך מוגדר: איך עושים? מה עושים? איך מפקחים?.

כמובן,  כל חברה שמתחילה להתקדם תעשה השלמות, התאמות ושיפורים  לתוכנית בהמשך הדרך,  אבל זה הבסיס.

2. בחירת מנכ”ל – הפרסונה הראשונה, שחשוב מאוד להעסיק זה המנהל הכללי של החברה. הוא אחראי על כלל התהליכים המרכזיים והחשובים בחברה, כגון: תהליכי מכירות,שיווק,ביצוע ובעצם ניהול כל האופרציה של החברה. הוא צריך להיות מחובר מאוד לערכי החברה ושותף מלא בגיוס העובדים.

3.מכירות – זה אמנם נכון שאין אחד שמכיר טוב יותר את המוצר כמו המייסד והבעלים. הוא הגה את המוצר חלם עליו והכי מחובר אליו. רוב הלקוחות היו שמחים לפגוש את המייסד, להסתכל לו בעיניים, להכיר אותו יותר וכך להיות בטוחים ורגועים יותר, לפני שהם רוכשים את המוצר או מזמינים את השירות מהחברה. 

מצד שני כלפי המייסד, זמן ההשקעה במכירות, גוזל לא מעט ומצריך גם אנרגיה רבה וללא ספק הדבר משפיע על הביצוע של המשימות האחרות שלו, מה גם שהדבר מצריך זמינות מיידית ללקוח וניהול כל התהליך, החל מקבלת ליד, בירור צרכים, הצעת מחיר,פתרון בעיות וכלה בסיום העבודה.

 למרות ש – ‘הכסף הגדול’ נמצא במכירות והמייסד מכיר היטב את המוצר עדיין עדיף לתת את התפקיד לאדם אחר שהוכשר על ידי הפנמת הנהלים ויהיה ממוקד כולו במכירות.

הוא יוכל לבצע את התפקיד באופן עצמאי ללא מעורבות של המייסד שלעיתים יכולה להשפיע על התהליך ולא תמיד לטובה. ( לדוגמא לתת הנחה גדולה, כדי לעשות טובה ללקוח, שהוא אוהב באופן אישי).

4. ביצוע וחלוקת תפקידים – דבר נוסף שחשוב לבנות בתחילת הדרך זה נושא הביצוע.  הביצוע לא יכול להיות תלוי רק בבעלים. כאחד שעוסק בתחום תקשורת שיווקית ומדיה זה יותר מובן שהביצוע חייב להיות תלוי בגורמים מקצועיים בתחום. 

אבל גם בבעל מפעל שלמד לייצר או לסחור במוצרים גם אז תמיד צריך לדעת שהביצוע לא תלוי רק בו. אדם שעושה הכל לבד הוא בעצם עוסק במשלח – יד והוא מוגבל מאוד בזמן ובמשאבים וייעצר ברגע שהם יגמרו. וכך בוודאי לא יוכל להתפתח וליזום דברים חדשים כי עליו מבוסס הכל.

5. הנהלת חשבונות ודוחות – עוד תפקיד חשוב מאוד בכל חברה זה מנהל חשבונות. 

כל נושא הפיננסים חייב להיות מנוהל; תשלום לספקים והנפקת חשבוניות, הנפקת תלושי שכר, גביית חובות, תיעוד מסודר של כל ההכנסות וההוצאות של בית העסק  וכל יתר הפעולות החשבונאיות. חשוב ביותר להכיר את כל הנתונים והמספרים בעסק.

מי שלא בקיא בזה יכול להגיע למצב של ‘מיחזור כספים’ ופגיעה ברווח.

6. שיווק – שיווק ומכירות הינם שני מונחים שרבים מבלבלים ביניהם . מה ההבדל בין שיווק למכירות? איש מכירות אחראי על קבלת הליד ולוווי של הלקוח בתהליך ההזמנה ומעקב שאכן קיבל את מבוקשו. שיווק לא מתמקד בתהליך המכירה אלא בדרכים אחרות הגורמות ללקוח לצרוך את השירות; חיפוש דרכים לקדם את המוצר, שיתופי פעולה ,יחסי ציבור ,חיפוש אחר ערוצי מדיה חדשים וכו’.

לסיום, חשוב לזכור שוב : חברה עצמאית בנויה על גורמים שונים ולא רק על המייסד. אם כל העבודה תלויה אך ורק באדם אחד יש פה בעצם משלח – יד בלבד ולא מתקיימת חברה עסקית.

בהצלחה רבה!

בכל דבר ועניין תמיד לרשותכם 

דוד גלפרין- יו”ר ובעלים

050-6658490

בעל עסק! הרשם לניוזלטר ותתחיל לקבל טיפים שיחסכו לך הרבה כסף!

אפיון, עיצוב ובנייה: ROCKET

© כל הזכויות שמורות לגיל גרופ, 2017